دوشنبه 18 اسفند 1399

به سایت پدر و پسر خوش آمدید.

گفتار6 ايراني پژوهي در دورۀ قاجاريه- پولاک6

چاپ
( 15 رای )

یاکوب ادوارد پولاک 

یاکوب ادوارد پولاک

پولاك:

ايرانيان وجود بد شگون را باور دارند

بدشگون بودن در اعتقادات ايرانيان نه تنها در مورد منازل مسكوني، بلكه در مورد آبادي ها، اسبها و زنان نيز مصداق دارد، و به اين موارد «بد قدم» مي گويند. (1) اگر در خانه اي مصيبتي ناگهاني رخ دهد، تقريباً هيچ كس پيدا نمي شود كه ولو به قيمت مفت در آن سكنا گزيند و بدين ترتيب خانه اي كه به حال خود رها شده است، به سرعت دستخوش ويراني مي گردد. از آن گذشته، بسياري از اين خانه ها به تمام دلايل ممكن و متصور از طرف دولت ضبط مي شود، هيچ كس طالب آنها نيست و مردم آن را غصبي مي شمارند و بدين جهت نماز گزاردن در آنها را مجاز نمي دانند. (2)

 

 

--

مطالب مرتبط:

ايراني از نگاه انيراني - فهرست مطالب

پولاك6: ايرانيان وجود بد شگون را باور دارند

پولاك7: ايرانيان از سفرهاي طولاني و بدون امكانات نمي هراسند

پولاك8: مهمترين شاخص تربيت شدگي ايراني خوشنويسي است

پولاك9: در ايران فرد با سواد بايد بتواند دارو تجويز كند

پولاك10: ثروتمندان ايراني براي تشخص و تجمل خدمۀ زيادي نگاه مي دارند


--
پي نوشت:
1. نبايد شگفت زده شد در جامعه اي كه زندگي با ثبات نيست، تأمين شغلي مفهوم خود را از دست مي دهد و هراس از آينده جان گرفته و روابط جاي ضوابط را مي گيرد، ذهن ها متوجه نوعي كارگشايي مي شوند و افراد براي رسيدن به آرامش به كسي يا جايي پناه مي برند كه تصور مي كنند مي تواند به آنها آرامش دهد.
فالگيري، دعانويسي و كف بيني و ... نه تنها در ايران بلكه در دنياي صنعتي نيز مشاهده مي شود، اما قياس اين دو سخت گمراه كننده است.
عليِ رضاقلي نويسندة كتاب »جامعه شناسي خودكامگي» معتقد است كه «در جامعۀ صنعتي اين پديده شايد ثمرۀ تفنن باشد، اما در سرزمين ما ناامني مزمن و مهلك موجود در عرصه هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي، بستري را شكل داده است كه در آن مسئوليت گريزي ساختارمند تبديل به فرهنگ جمعي مي شود.»
در چنين اجتماعي، فرد در عين مسئوليت گريزي در برابر خواسته هاي طبيعي و ابتدايي خود به شيوه هايي سهل الوصول و غيرعقلاني، دست مي زند. علاوه بر اين بايد سردرگمي آدمي در برابر رازآلودگي زندگي را نيز بر آن افزود. مهرداد جوانبخت.
2. پولاك، ياكوب. سفرنامۀ پولاك (ايران و ايرانيان) – جهانداري، كيكاوس. انتشارات خوارزمي. تهران. 1361. ص47.

 

مطالب مرتبط



اشتراک گذاری

بازدید: 2805 بار  

نظرات 

 
+15 #1 فرهادی 16 دی 1394 ساعت 06:15
استاد گرامی جناب دکتر جوانبخت،با درود و سلام
خرافه ممکن است در رویه ای منفی یا مثبت به کار رود.مثالش همین مثال پولاک است.اعتقاد به بدشگونی مال غصبی ، در رویه ای مثبت ، مردم را از دست درازی به اموال دیگران دور می کند.از مطالب تفکر برانگیزی که می گذارید نکات فراوانی آموخته ام.سپاس و قدردانی مرا بپذیرید.
نقل قول
 
 
+2 #2 Pormaydani 17 تیر 1395 ساعت 07:21
کمابیش همه جای دنیا اين حالت وجود داره
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید