جمعه 15 اسفند 1399

به سایت پدر و پسر خوش آمدید.

گفتار3- ايراني پژوهي در دورۀ صفويه (ایران در اوج) - قسمت اول

چاپ
( 81 رای )

 ایرانی از نگاه انیرانی - گفتار 3   ایران پژوهی در دورۀ صفویه

علل توجه ايران پژوهان در دورۀ صفوي

1. رشد آگاهي و كنجكاوي اجتماعي در اثر وقايع زمان رنسانس

 در سال 1502 ميلادي شاه اسماعيل صفوي حكومت مقتدري را بنيان نهاد كه تا دويست سال پس از او جانشين هايش همچنان بر اين سرزمين حكومت كردند. شاه اسماعيل توانست وحدت ملي ايران را كه در اثر تسلط اقوام عرب، ترك، مغول، تاتار و تركمن از هم پاشيده شده بود دوباره برقرار نمايد. در اين مقطع و تا حدود سال 1600 ميلادي مردم اروپا نه تنها در مورد كشوري اسلامي به نام ايران اطلاعاتي نداشتند، بلكه از امپراتوري باستاني ايران نيز به جز خبرهايي مخدوش، كه آن هم توسط يونانيان قديم نقل شده بود، چيزي نمي دانستند.

مردم اروپا مي دانستند كه كشورهاي اسلامي وجود دارند، ولي آنها را به وضوح از هم تشخيص نمي دادند. عثماني ها كه ملتي نيمه اروپايي بودند، بهتر از ديگران شناخته شدند، ولي كسي را از تشيع ايراني خصوصاً وجود كشوري مستقل خبري نبود و يكي از عوامل مهم اين عدم شناخت، مخالفت امپراتوري عثماني با ارتباط ايران و اروپا در عصر صفوي و حتي دوره هاي پس از آن بوده است.

عوامل و عللي كه توجه ايران پژوهان و جهانگردان اروپايي و غير اروپايي را به ايران در دورۀ صفويه جلب كرد مي توان چنين بر شمرد:

1. رشد آگاهي و كنجكاوي اجتماعي در اثر وقايع زمان رنسانس
2. رونق بازرگاني و صنعت در ايران
3. اهميت استراتژيك ايران در مقابلۀ اروپا با تهديدات عثماني
4. جذابيت تمدن و فرهنگ ايران
5. مدارا و تساهل مذهبي حكمرانان صفوي
6. جاذبۀ توريستي و مهمان نوازي ايرانيان

 

1. رشد آگاهي و كنجكاوي اجتماعي در اثر وقايع زمان رنسانس

پس از جنگ هاي صليبي، راجر بيكن (1) در شيپور اروپا دميد و به همگان هشدار داد كه «عقل» مصمم است كه بر تخت سلطنت و اريكۀ قدرت جلوس نمايد. پس، همگان را  فراخواند تا به عقل تهنيت و درود گفته و به فرمان او بر تمامي رموز طبيعت حمله ور شوند.

در طي سده هاي 17 و 18 ماجراجويان و مكتشفان اروپايي از امريكا تا افريقا، از ماداگاسگار تا آسيا را درنورديدند.
«آيا جميع مذاهب اعم از قديم و جديد، مذاهب سرزمين هاي خود ما، سرزمين هاي هند و بالاخره مذاهب سراسرِ عالم را بررسي و مطالعه كرده ايد؟» (2) (اسپينوزا) (3)

 

--

مطالب مرتبط:

ايراني از نگاه انيراني - فهرست مطالب

گفتار3- ايراني پژوهي در دورۀ صفويه (ایران در اوج) - قسمت اول  .......  رشد و آگاهي و كنجكاوي اجتماعي در اثر وقايع زمان رنسانس

گفتار3- ايراني پژوهي در دورۀ صفويه (ایران در اوج) - قسمت دوم  .......  رونق بازرگاني و صنعت در ايران

گفتار3- ايراني پژوهي در دورۀ صفويه (ایران در اوج) - قسمت سوم .......  اهميت استراتژيك ايران در مقابلۀ اروپا با تهديدات عثماني

گفتار3- ايراني پژوهي در دورۀ صفويه (ایران در اوج) - قسمت چهارم  ......  جذابيت تمدن و فرهنگ ايران

گفتار3- ايراني پژوهي در دورۀ صفويه (ایران در اوج) - قسمت پنجم  ......  مدارا و تساهل مذهبي حكمرانان صفوي

گفتار3- ايراني پژوهي در دورۀ صفويه (ایران در اوج) - قسمت ششم  ......  جاذبۀ توريستي و مهمان نوازي

گفتار3- ايراني پژوهي در دورۀ صفويه (ایران در اوج) - قسمت هفتم  ......  تأثير مشاغل و انگيزه در نگرش سفرنامه نويسان دورۀ صفويه

گفتار3- ايراني پژوهي در دورۀ صفويه (ایران در اوج) - قسمت هشتم  ......  ويژگي هاي سفرنامه هاي دورۀ صفويه

گفتار3- ايراني پژوهي در دورۀ صفويه (ایران در اوج) - قسمت نهم  ......  افول سفرنامه هاي مربوط به ايران پس از دورۀ صفويه


--
پي نوشت:
1. راجر بيكن (Bacon) (1214-1294)  فيلسوف انگليسي كه در اكسفورد و دانشگاه پاريس تحصيل و تدريس كرد. از فضلاي عصر خود بود و يوناني و عبري و احتمالاً عربي نيز مي دانسته است. وي معتقد بود كه علم مكمل دين است نه مخالف آن. به علوم طبيعي و تجربه و مشاهدة مستقيم اهميت مي داد و به همين جهت او را از پيشروان روش تازۀ علمي شمرده اند. ظاهراً او پس از آشنايي با كتاب «سرّ الاسرار» ارسطو در پاريس علوم را مورد توجه قرار داد. ضمناً بايد او را از فرانسيس بيكن(1626-1561م) كه وي نيز فيلسوفي انگليسي بوده است افتراق داد. دومي در بسط علوم تجربه در انگلستان و در وارد كردن اروپاييان در تجدد علم و فلسفه تأثيري عظيم داشته است.
2. شيباني، دكتر ژان. سفر اروپاييان به ايران. دهشيري، ضياءالدين. بنگاه ترجمه و نشر كتاب. تهران 1353. ص55.
3. باروخ اسپنوزا (Spinoza) فيلسوف هلندي (1677-1632).

مطالب مرتبط



اشتراک گذاری

بازدید: 3005 بار  

نظرات 

 
+8 #1 Maryam 12 مرداد 1393 ساعت 06:05
ممنون از جامع نگری شما
نقل قول
 
 
+3 #2 shakiba 21 شهریور 1393 ساعت 10:58
درود و سپاس. تحول عظیمی مانند رنسانس فکرها و مرزها را درنوردید اما اینکه این تحول از اروپا شروع شد و یا اینکه تمام پیکره جهان و تحولات ملتهای گوناگون در ان تاثیر داشت جای بسی تامل است.
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید