جمعه 15 اسفند 1399

به سایت پدر و پسر خوش آمدید.

گفتار 1 شرق شناسي- قسمت ششم

چاپ
( 59 رای )

تندیس آزادی در امریکاتندیس آزادی در امریکا

غرب شناسي

بسياري از شرق شناسانِ بنام چنان آثار مستند و جامعي تأليف نموده اند كه برخي از آن آثار در كشورِ مورد مطالعه واقع شده جزء كتب مرجع محسوب مي شود. متأسفانه همتاي علم « شرق شناسي»، يعني «غرب شناسي» در بيشتر جوامع شرقي رمقي نداشته است، به ويژه در زمينة علوم انساني.

ما ايرانيان نزديك به يك صد سال است كه هم در «غرب گرايي» و هم در «غرب ستيزي» قلمي توانا داشته ايم، بي آنكه به گونه اي علمي و مؤثر گامي در راه «خودشناسي» و «ديگرشناسي» برداشته باشيم. ما آنچنان كه بايد در چگونگي انتخاب و اقتباس از علوم و فن آوري جديد مبتكر نبوده ايم.

اما به راستي چرا غربي ها علم شرق شناسي دارند ولي ما غرب شناسي نداريم؟ يا به گفتۀ جلال آل احمد، «چرا "غربي" مي تواند مرا به آزمايشگاه ببرد و زير ميكروسكوپِ علم خود بگذارد و شناسايي كند ولي من، نمي توانم؟»

چه شد كه آنان به شناخت فرهنگ پيچيده و غني ما پرداختند ولي ما خود هنوز نمي دانيم چه كنيم و حتي براي بسياري از ما هنوز مشخص نشده است كه «غرب شناسي» كاري است مفيد يا خير!

جاي تأسف است كه جامعۀ ما تاكنون در راستاي شناخت اصولي انديشه ها و روش هاي نفوذي مغرب زمين، ميزان تأثير و كاركرد و نقش فرهنگ و تمدن آن و در مجموع «شناخت غرب» اقدام مؤثري صورت نداده است و گاه حتي آن را كاري زائد يا غيرممكن قلمداد مي كند. در حال حاضر مطالعات «غرب شناسي» يكي از ضروري ترين مطالعات سياسي براي جوامع شرقي است.

البته كوشش براي شناخت فرهنگ، انديشه و تمدن مغرب زمين در كشورهاي اسلامي از جمله ايران منحصر به دوران حاضر نيست، بلكه از گذشته هاي دور بسياري از متفكران و فيلسوفان اسلامي مانند ابن رشد و بوعلي سينا از انديشه و طرز تلقي بزرگاني چون ارسطو بهره برده و براي درك و شناخت خاستگاه اين افكار اهتمام ورزيده اند.

 

--

مطالب مرتبط:

ايراني از نگاه انيراني - فهرست مطالب

ايراني از نگاه انيراني، گفتار 1 .... شرق شناسي، قسمت اول - نخستين برخوردهاي گستردۀ اروپاييان با فرهنگ هاي ديگر

ايراني از نگاه انيراني، گفتار 1 .... شرق شناسي، قسمت دوم - شرق

ايراني از نگاه انيراني، گفتار 1 .... شرق شناسي، قسمت سوم - پيدايش اصطلاح «شرق شناسي»

ايراني از نگاه انيراني، گفتار 1 .... شرق شناسي، قسمت چهارم - استواري رابطۀ «شرق شناسي» و «استعمار»

ايراني از نگاه انيراني، گفتار 1 .... شرق شناسي، قسمت پنجم - ديدگاه شرقي ها به شرق شناسي

ايراني از نگاه انيراني، گفتار 1 .... شرق شناسي، قسمت ششم - غرب شناسي

 

مطالب مرتبط



اشتراک گذاری

بازدید: 3208 بار  

نظرات 

 
+8 #1 محمود 22 خرداد 1393 ساعت 18:58
آقای علی جواهرکلام در خانواده‌ی روحانی در جنوب شهر تهران در سال 1275 ش متولد شد و در جوانی علاوه بر یادگیری زبان عربی به تحصیل زبان انگلیسی و علوم جدید در مدرسه‌ی آمریکایی البرز ‌پرداخت. ضمن آنکه برای آموختن زبان روسی نیز به مدرسه روسها رفت. تسلطش بر چند زبان این امکان را برایش فراهم کرد تا در 28 سالگی رئیس اداره گمرک عازم ماهشهر شود … آقای علی جواهرکلام به غرب نفرین می‌فرستاد و می‌گفت: "‌ای لعنت به این تمدن غربی ماشینی که ما شرقی‌ها را هم مثل خودشان بی‌همه چیز کرد! نه دین و نه دنیا و نه دوزخ و نه بهشت" منبع : "یادداشت‌های سفر اصفهان در سال 1303شمسی"، علی جواهر کلام؛ به کوشش عبدالمهدی رجایی . چاپ 1391.نشر مجمع ذخائر اسلامی. ص98
نقل قول
 
 
+22 #2 Ali 23 خرداد 1393 ساعت 21:24
ما شرقیها بجای غربشناسی فقط به غربیها بد و بیراه میگیم ... تازه اونایی هم که بیشتر بد وبیراه میگن بیشتر از سایرین از ثمرات تمدن غرب استفاده میکنن... :lol:
نقل قول
 
 
+12 #3 amir 17 تیر 1393 ساعت 11:54
آه ای دیار دور ای سرزمین کودکی من
خورشید سرد مغرب بر من حرام باد تا آفتاب توست بر آفاق باورم
من نقش خوش را همه جا در تو دیده ام
تا چشم بر تو دارم در خویش ننگرم
ای ملک بی غروب ای مرز و بوم پیر جوانبختی
ای آشیان کهنه سیمرغ یک روز ناگهان
چون چشم من از پنجره افتد به آسمان
مبینم آفتاب تو در برابرم...
قسمتی از شعر نادر نادرپور
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید