دوشنبه 30 فروردين 1400

به سایت پدر و پسر خوش آمدید.

برند نام ارمنی در اصفهان - قسمت دوم

چاپ
( 445 رای )

 کارت پستال زمان قاجار

کارت پستال زمان قاجار با نیمرخ یک دختر ارمنی از جلفای اصفهان و با تمبر ناصرالدین شاه 

 

برند نام ارمنی در اصفهان (قسمت دوم-تنی چند از ناموران ارمنی اصفهان)

به قلم نیما جوانبخت

  خانواده ارنست هولستر در جلفای اصفهان ارنست هولستر 

ارنست هولستر(1911ـ1835)مهندس آلماني، عکس های بسیار زیبایی از زندگی روزمره ارمنیان اصفهان در دوره قاجار به یادگار گذاشته است.

هولستر به عنوان نماینده دولت انگلستان جهت احداث خط تلگراف در اصفهان و تاسیس دفتر تلگراف جلفا، به اصفهان آمد. او با دختری از ارمنیان اصفهان به نام "مریم حق نظر" ازدواج کرد و تا پایان عمرش در جلفای اصفهان ماند و نهایتاً در گورستان ارمنیان اصفهان به خاک سپرده شد.

یادگار هولستر از دوران اقامتش در اصفهان مجموعه ای از عکس های بی نظیر از ایران از جمله اصفهان و به ویژه جلفای اصفهان است. مجموعه عکس های هولستر تا سال 1969 در اختیار عموم قرار نداشت. نوه دختری هولستر که پس از ازدواج با یک آلمانی، به آلمان مهاجرت کرد، یادگار پدربزرگ را که شامل پنج صندوق چوبی بود در زیر زمین منزلش نگهداری می کرد.

ترکیدن لوله آب و جاری شدن آن در زیر زمین، گنجینه عکس های هولستر را به دنیا معرفی کرد. خوشبختانه نگاتیو های شیشه ای سالم مانده بود. در حال حاضر اصل نگاتیوهای هولستر در آلمان نگهداری می شود. عکس های هولستر با یادداشت های وی در کتاب نفیسی برای نخستین بار با عنوان"ایران در یک صد و سیزده سال پیش" توسط مرکز مردم شناسی ایران در سال 1977م چاپ و منتشر شد.

 

 بانوان ارمنی جلفا در دوره قاجار

تصویری از بانوان ارمنی جلفای اصفهان در دورۀ قاجار (عکس از هولتسر)

با پایان عصر صفوی، دوران شکوه جلفا و اصفهان به پایان رسید. در دوران حکومت نادرشاه افشار فشارهای سنگین مالیاتی بر ارمنیان که تجارت شان به شدت دچار رکود شده بود، باعث شد تا بسیاری از آنها با جمع آوری باقیماندهٔ اموالشان به صورت مخفی یا آشکار از جلفا به هندوستان، هندوچین و جاوه کوچ کنند. با به قدرت رسیدن کریم خان زند، تعدادی دیگر از ارمنیان جلفا راهی پایتخت جدید ایران، شیراز شدند و با روی کار آمدن قاجاریان عده دیگری به تهران مهاجرت کردند و اولین کلیسای خود در تهران را در سال 1768 به نام " تاتووس باردوقیموس" بنا نهادند.

 

 میرزا ملکم‌خان

میرزا ملکم‌خان(1908 ـ 1833)

میرزا ملکم‌خان معروف به ناظم‌الدوله، سیاستمدار، اندیشمند، نویسنده و روزنامه‌ نگار دوره قاجار زاده در جلفای اصفهان زاده شد. پدرش میرزا یعقوب سنگ‌تراش از ارمنیان جلفا بود. میرزا ملکم‌خان مبلغ تجددخواهی در ایران بود و از اندیشه آزادی خواهی و حکومت قانون دفاع می‌کرد.

 

هوسپ میرزایان  

یوسف میرزایانس(1868-1935) با عنوان ارمنی هوسپ میرزایان نخستین کسی است که در تاریخ مجلس ایران به نمایندگی از سوی ایرانیان ارمنی به مجلس راه یافته است.(عکس از فصلنامه پیمان. شماره 48)

یوسف میرزایانس در همدان به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی به جلفای اصفهان نقل مکان کرد. میرزایـانس در سال 1934 برخی از اشعار فردوسی را ترجمه کرد و آن را به چاپ رساند. این امر سبب شد که از او برای حضور در همایش فردوسی، که شماری از مستشرقان و دانشمندان ایران شناس و نیز برخی از اندیشمندان خارجی در آن حضور داشتند، دعوت شود. او در این همایش به منزلۀ یکی از فضلای ایران شرکت کرد. از نکات مهم در دوران نمایندگی او پیشنهاد طرح خدمت وظیفۀ اجباری برای اقلیت های مذهبی است که نخستین بار از سوی وی در مجلس مطرح شد.

یوسف میرزایانس در مقدمۀ کتاب ترجمه ای از اشعار عمر خیام می نویسد: «همواره یکی از بزرگ ترین آرزوهای من این بوده است که بتوانم ارمنیان را، که قرن هاست در کنار هم وطنان فارسی زبان خود زندگی می کنند، به گونه ای عمیق تر با فرهنگ و ادب این سرزمین و ارزش های آن آشنا کنم تا از این طریق ریشه های پربار و مشترک این دو ملت کاملاً آشکار شود و این امر سبب نزدیکی هرچه بیشتر آنها گردد.»

 

هوانس آبکار
هوانس آبکار(1933-1873) تارساز مشهور از ارمنیان جلفای اصفهان

هوانس آبکار از قدیمی ترین عکاسان جلفای اصفهان، میناس مگردیچیان معروف به "پاتکرهانیان"(یعنی عکاس)(1972-1885( تقاضا کرد از کارگاه و تارهای او درحالی که مشغول ساختن تار است عکسی بردارد. از دیگر عکاسان معروف اصفهان می توان از تونی هوانسيان (1946-1864) عکاس دربار و موسس اولين سالن سينما در اصفهان، ماتوس آقاخان قراخانيان(1947-1860)عکاس دربار و شهربانی اصفهان یاد کرد.

 

تار ساخت یحیی خان- موزه کلیسای وانک

تار ساخت یحیی خان در موزه کلیسای وانک(عکس از فصلنامه پیمان. شماره 40)

روی تارهای ساخت خودش يحيی امضا می گذاشت که نامی ارمنی نيست، اسم مستعارش بود. در بين موسيقیدانان ايران نام يحيی، تارهای خوب و تار خوب نام يحيی را تداعی می کند. هر اهل موسيقی که دنبال تار می گشته، ابتدا سراغ تار يحيی می رفته است. به نوشته سـپنتا، هوانس آبکار در ساختن تـار اعجاز می کرد و تار يحيی مشهورترين و گرانبهاترين تارهای دنيا به شمار می رفت.

 

 یرواند ناهاپتیان اثر آبرنگ یرواند ناهاپتیان

یرواند ناهاپتیان(1916-2006) درجلفای اصفهان به دنیا آمد و یکی از پایه گذاران نقاشی آبرنگ ایران محسوب می شود. آثار آبرنگ نهاپتيان به بيننده اميد، زندگي و نشاط مي‌بخشد.

 

اثر آبرنگ یرواند ناهاپتیان

اثر آبرنگ یرواند ناهاپتیان

دو اثر بسیار زیبا از یرواند ناهاپتیان(1916-2006)(هر دو عکس از سایت رسول معرک نژاد)

 

یرواند ناهاپتیان در مصاحبه ای در واپسین سال های زندگانی خود چنین گفت: «اصفهان تنها شهر جهان است كه مرا از خود بیخود می‌كند. ناقوس كلیساها و اذان گلدسته‌ها و شوریدگی این دو همیشه روح مرا صیقل می‌دهند. صدها سال است كه هر صبح خورشید در میدان نقش جهان طلوع می‌كند و من هرگاه از این میدان گذشته‌ام رنگ و بوی روزهای كودكی‌ام را احساس ‌كرده‌ام، همان زمان‌هایی كه همراه پدر و مادرم از آن عبور می‌كردیم. اصفهان برای من همیشه تمامی دنیا بوده است. من همه رنگ‌ها را در بازارهای نقش‌جهان یافتم. اصفهان شهر من، رنگ‌ها را به من آموخت. اصفهان شهر زیبایی است. شهر مهربانی است. شهر خاك و آفتاب و آب است. شهر كوه صفه است. جلفا خانه من است. زندگی من با رنگ ساخته شده، زندگی بدون رنگ و بدون هنر، تاریك و بی‌مفهوم است.»

 

 

 سمبات در کیورغیان

سمبات در کیورغیان، کالیفرنیا سال1981

 

سمبات در کیورغیان(1913-1999) زاده جلفای اصفهان از برجسته‌ترین نقاشان آبرنگ‌ ایران و جهان ‌محسوب می شود.(کلیه تصاویر مربوط به سمبات برگرفته از سایت انگلیسی زبان شادروان سمبات است.)

سمبات برای آخرین بار در سال 1993 به ایران سفر کرد. ایرانیان ارمنی با برگزاری برنامه‌هایی ویژه به نقاش چیره‌دست‌ ارج گذاشتند و در جلفای اصفهان نمایشگاهی از آثارش را برپا کردند.

 

سمبات در کیورغیان

سمبات در خیابان چهارباغ اصفهان استودیوی خودش را داشت، با نام "نگارستان سمبات".

 

میدان نقش جهان اثر سُمبات  

میدان نقش جهان اثر سُمبات سال1965

 

نقاشی‌های آب‌رنگ سمبات از پل و کاخ و میدان‌ و کوچه و بازارهای اصفهان بیشتر گردشگران غربی را به سوی خود می‌کشید. سمبات و همسرش سال 1980 از ایران به آمریکا مهاجرت کردند.

 

جلفا و کوه صفه اثر سمبات

نقاشی آبرنگ از جلفا و کوه صفه اثر سمبات1958

دلبستگی نوستالژیکی که همشهریان ارمنی ام از جمله هنرمندان نسبت به کوه صفه دارند به اَشکال مختلف در آثار یا مصاحبه هایشان آشکارا پیداست.

 

سبک سمباتیسم

سمباتیسم بر روی یک روزنامه انگلیسی، سال1950

یکی دیگر از یادگارهای هنری سمبات، شیوه نقاشی موسوم به "سمباتیسم" است. سمبات رنگ‌های گوناگون را روی پاره‌ای از روزنامه ارمنی یا فارسی پخش کرده و با درآمیختن رنگ‌ها سوژه‌هایی شکل داده‌است که گاه با مضمون تیترهای روزنامه گره می‌خورد.

 

 پرتره ای از  یپرم خان ارمنی  اثر سمبات

پُـرتره ای از یپرم داویدیان گانتاکتسی مشهور به یپرم خان ارمنی (1868-1912) از سرداران معروف انقلاب مشروطه ایران، رنگ روغن اثـر سمبات 1974.(موزه وانک جلفای اصفهان. عکس از فصلنامه پیمان. شماره 40)

موزه وانک در سال 1871 در كليساي وانك ساخته شد.غرفه ای خاص برای یپرم خان در موزه وانک در نظر گرفته شده که شامل وسایل شخصی، عکس ها و مکاتبات شخصی یپرم خان است. اشیای این غرفه در سال 1974 به موزه اهدا شده اند.

 

 پستخانه  تهران

پستخانه تهران را الگال گالستيانس، زاده جلفای اصفهان، ساخته است. بنای اين عمارت در سال 1928 به مناقصه گذاشته شد و نيکلای مارکف، معمار گرجی، برنده آن شد، اما ساخت آن به دست گالستيانس انجام گرفت.

 

لئون میناسیان  

لئون میناسیان با تألیف بیش از پنجاه كتاب از مشاهیر استان اصفهان محسوب می شود.(عکس از ایسنا)

در روستای خویگان فریدن در سال 1920متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در روستای خویگان و دوران دبیرستان را در مدارس ملی ارمنیان جلفا و کالج اصفهان که امروز دبیرستان ادب نامیده می‏شود ادامه داد. لئون ميناسيان به جهت فعاليت‌هاي ارزشمندش مفتخر به گرفتن مدال سَـنت مسروپ (مخترع خط ارمني) شده و سال 1997ـ1996 به عنوان مرد سال در مركز بيوگرافي انگلستان شناخته شده است.*

 برای اطلاعات بیشتر در مورد لئون میناسیان(در گفت وگو با مرتضي رسولي پور) می توانید اینجا را کلیک کنید.

 آربی آوانسيان

آربی آوانسيان در سال1941 در جلفای اصفهان زاده شد و به عنوان يکی از پيشگامان تئاتر نو در ايران در يادها مانده است. اما او دستی هم در ادبيات و هنر های ديگر از جمله سینما دارد. فیلم "چشمه"(1972) به کارگردانی آربی آوانسيان از آن تک گلها بوده که به يک بهار می ارزيده است. آوانسيان از سال 1980 مقيم فرانسه شده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد آربی آوانسیان(به قلم استاد زاون قوکاسیان) می توانید اینجا  را کلیک کنید.

 

 زاون قوكاسيان

زاون قوكاسيان منتقد، نويسنده و كارگردان سينماي ايران و استاد دانشکدۀ هنر اصفهان(متولد 1950 جلفای اصفهان، فارغ التحصيل شيمي از دانشگاه اصفهان) فعاليت خود را از سال 1972، با كتاب "درباره چشمه" آغاز كرد. قوكاسيان سردبير فصلنامه‌ها و ويژه‌نامه‌هاي مختلف ادبي و فرهنگي و نيز مدير گروه سينمای موسسه آموزش عالي سوره، مدير اجرايي و همچنين داور جشنواره‌هاي بين‌المللي زردآلوي طلايي ارمنستان و فيلم توربين ايتاليا و داور جشنواره ملي فيلم ايران بوده است.

 برای اطلاعات بیشتر در مورد زاون قوکاسیان(به قلم محمد تهامی نژاد) می توانید اینجا را کلیک کنید.

 

 کارو لوکاس

کارو لوکاس (1949 - 2010) پدر علم رباتیک و هوش مصنوعی در ایران. وی در جلفای اصفهان زاده شد. در سال 2006 به عنوان چهره ماندگار ایران شناخته شد.

 

 دانشکدۀ زبان و ادبیات ارمنی دانشگاه اصفهان

دانشکدۀ زبان و ادبیات ارمنی دانشگاه اصفهان

ارمنیان ایران در دانشگاه های ايران حضور فعالی داشته اند. به غير از دانشگاه تهران، دانشگاه های تبريز، صنعتی، ملی(شهيد بهشتی)، صنعت نفت آبادان و به ويژه اصفهان، استادان ارمنی بسيار داشته اند. دانشگاه اصفهان از اين نظر شايد سرآمد دانشگاههای ديگر باشد. در همين دانشگاه بود که برای نخستين بار رشته ارمنولوژی(مطالعات ارمنی) داير شد که بعدتر در سال 1971 به دانشکده ارمنولوژی ترقی کرد.

 

کریسمس در جلفای اصفهان 

کریسمس در جلفای اصفهان.(عکس از ایسنا)

روبرت صافاریان، منتقد فیلم و عکاس و مستندساز ایرانی ارمنی می گوید: «اگر دوست ارمنی دارید، یادتان باشد، روز 25 دسامبر، یعنی روزی که همه رادیوها و تلویزیون‌ها و روزنامه‌ها از کریسمس می‌گویند و می‌نویسند و عید میلاد حضرت مسیح را به هموطنان مسیحی تبریک می‌گویند، به او زنگ نزنید و کریسمس را به او تبریک نگویید؛ چون روز 25 دسامبر در خانه ارمنی‌ها هیچ خبری از عید نیست. کریسمسِ ارمنی‌ها روز 6 ژانویه است که احتمالاً هیچ‌کس به خانه‌شان زنگ نمی‌زند و آن را تبریک نمی‌گوید!»

 

گروه تئاتر هاموار جلفای اصفهان 

گروه تئاتر هاموار جلفای اصفهان.(عکس از دوهفته نامه هويس)

ارمنیان اصفهان، زبان فارسی را با لهجه ای خاص متاثر از زبان ارمنی صحبت می کنند. دوستان اصفهانی ارمنی ام نکته جالبی برایم تعریف کردند که وقتی آنان به ارمنستان می روند زبان ارمنی را با لهجه اصفهانی حرف می‌زنند و این را ارمنستانی‌ها یا ارمنیان سایر کشورها می‌فهمند. سالها پیش در جلفای اصفهان گروه تئاتری به نام "هاموار" شکل گرفت که در طول چند سال فعالیت خود محبوبیت زیادی بین اهالی جلفای اصفهان پیدا کرد. گروه تئاتر هاموار جلفای اصفهان نمایشنامه‌های خود را به لهجه ارمنیان جلفا و منطقه فَریدن اجرا می کردند.

 *****

مطالب مرتبط با این موضوع:

برند نام ارمنی در اصفهان (قسمت اول- تاریخچه کوتاهی از ارمنیان اصفهان)

برند نام ارمنی در اصفهان (قسمت دوم - تنی چند از ناموران ارمنی اصفهان)

برند نام ارمنی در اصفهان(قسمت سوم- شطرنج)

برند نام ارمنی در ایـران (1) - سیاستمداران و دلاوران

برند نام ارمنی در ایـران (2) - هنرمندان 

برند نام ارمنی در ایـران (3) - دانشمندان، فعالان اجتماعی، ورزشکاران و ...

 --

پی نوشت:

*هنگام نگارش این متن(فوریه2012)، استاد میناسیان در قید حیات بودند. میناسیان در اولین روز سال 2013، در نود و دومین شب سال نوی زندگی‌اش پس از یک دوره بیماری کلیوی درگذشت. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

 

مطالب مرتبط



اشتراک گذاری

بازدید: 15859 بار  

نظرات 

 
+77 #1 مسعود 23 تیر 1392 ساعت 07:13
همشهریان ارمنی جلفا در اصقهان را باید بدانند مردمی زحمتکش و در اقتصاد و هنر وصنعت بر اصفهان حق بسیار دارند.
نقل قول
 
 
+104 #2 زاون قوکاسیان 23 تیر 1392 ساعت 09:14
با کمال تشکر بابت پرداختن به جلفا، لازم به ذکر است که اندکی در مورد اقای آربی اوانسیان بیشتر اطلاعات کسب نمایید.او از سال 1346 در زمینه ی تئاتر فعالیتهای بسیار گسترده ای انجام داده است و یکی از بنیان گذاران کارگاه نمایش بوده و در دهه پنجاه تئاتر چهار سو را در تئاتر شهر افتتاح نموده .از نمایشنامه های پر آوازه او می توان یک پژوهش ژرف و سترگ و...نو شته عباس نعلبندیان،ویس ورامین نوشته مهین تجدد،ناگهان ...نوشته ی عباس نعلبندیان،باغ آلبالو نوشته آنتوان چخوف،و از فیلمهای وا میتوان به نقاب 1344،شش دقیقه سیاه و سفید 35 میلیمتری،رابطه بین تخیل و واقعیت-پروانا1345،هشت دقیقه-لبئوس بنام تادئوس1347،33 دقیقه،35 میلیمتری-اولین فیلم سینمایی چشمه1350و پیشبند گلدوزی شده...دومین فیلم بلند او می باشد که در فرانسه ساخت.
Admin:استاد قوکاسیان عزیز، از اینکه لطف کردید و نظر خود را ارسال فرمودید سپاسگزارم و انتقاد شما را می پذیرم. قطعاً در مورد شخصیت هایی نظیر آربی آوانسیان،لئون میناسیان، میرزاملکم خان و ... چند سطر کوتاه نمی تواند حق مطلب را ادا کند.
نقل قول
 
 
+52 #3 shahin 23 تیر 1392 ساعت 12:20
behtarin zargaran v abrishamkaran ra jolfa dashteh va bimarestan booghoskhaniyan ham
نقل قول
 
 
+64 #4 armond baghramian 23 تیر 1392 ساعت 23:17
بعنوان یکی از ارامنه اصفهان از زحمات شما عزیزان هموطن همشهری کمال سپاس را دارم. خواهشمندم در صورت امکان رفرانس مطالب نیز ذکر شود.
Admin: از لطف و توجه شما سپاسگزارم. رفرانس مطالب در بخش پایانی (بخش سوم) ذکر شده است.
نقل قول
 
 
+108 #5 محمودیان 24 تیر 1392 ساعت 13:51
افسوس که بسیاری از ارامنه اصفهان ، اصفهان را ترک کردند ، افسوس که قدر همشهریان با فرهنگمان را نداشتیم . از مقاله خوبتان ممنون .

Admin: دوست گرامی، از توجه و اعلام نظرتان سپاسگزارم.
نقل قول
 
 
+83 #6 janet 25 تیر 1392 ساعت 06:38
درود بر شما
در این راه پاینده و پیروز باشید :-)
نقل قول
 
 
+73 #7 Ali 15 مرداد 1392 ساعت 23:37
سلام
مطلبتان عالی بود و از آن بسیار آموختم . ارمنیان اصفهان و ایران مایه افتخار همه ایرانیان هستند و جنابعالی به خوبی این موضوع را طرح کرده اید. سرفراز باشید .
نقل قول
 
 
+77 #8 دکتر صدرعاملی 22 مرداد 1392 ساعت 06:20
در اصفهان زاده شدم و تا پایان دبیرستان سعدی در انجا بودم. جلفای ان زمان فرم خاص خود و شخصیت شهری مخصوص خود را داشت. زیبایی و یگانه بودن جلفا از هر خانه و برزن آن چشمگیر بود. اما نفهمی های شهرداران و خود مردم ان همه زیبائی را به یغما داد. زمان به زمان من از این شهر یکانه پر از هنر دیدنی دیدن میکنم. به جلفا که میروم شاهد جفایی میشوم که به سر این یگانه مروارید ایران امده و میاید و هر سال دریغ از پارسال. نه ارزشهای خود را میشناسیم و نه در نگهداری ان کوشش میکنیم. هدف همه شده پول.
Admin: دوست گرامی، درد دل شما، درد دل بسیاری از افراد دلسوز اصفهان است. از این که آن را ابراز و ارسال فرمودید سپاسگزارم.
نقل قول
 
 
+58 #9 صولت 22 مرداد 1392 ساعت 15:02
جناب اقای نیما جوانبخت،
با درود، همت والای شما در تالیف و تدوین جمله مطالب عالی و متعالی پیش رو ستودنی است.
بنوبه خویش از شما و تلاشهای پر ارزش فرهنگی تان صمیمانه سپاسگذارم.
با درود و تمدید ارادت و احترام؛
شهرام صولت
Admin: دوست گرامی، از لطف و توجه شما، بسیار سپاسگزارم.
نقل قول
 
 
+70 #10 Farhad .Pazargad 22 مرداد 1392 ساعت 18:25
اینجانب درقبل از انقلاب حدود مدت دو سال در اصفهان راه اصفهان.نایین کار کردم .در همان موقع دیدار بسیاری از جلفا در اصقهان داشتم . واخیرا هم دیداری دیگر .افسوس همه هم وطنان ارمنی ما تقریبا اصفهان را ترک کرده اند .جای بسی تاسف !!!!!!
Admin: دوست گرامی، از ارسال نظرتان بسیار سپاسگزارم. همان طور که فرموده بودید مایه بسی تأسف است که همشهریان ارمنی ما چنین کم شمار شده اند. جلفا بدون حضور ارمنیان عزیز، دیگر جلفا نخواهد بود.
نقل قول
 
 
+74 #11 لوریک 26 مرداد 1392 ساعت 10:30
هموطن عزیز بعنوان یک ارمنی اصفهانی از لطف و نظر خوب شما فارس زبانهای هموطن تشکر میکنم و باید اضافه کنم که همه ما نیز از اینکه جلفای عزیزمان را ترک کردیم بسیار ناراحتیم پس از چهارصد سال و اندی تاریخ ارامنه در جلفا سرنوشت چنین بیرحمانه با ما رفتار نمود امید است که روزی به زادگاه خود و پیوستن به تاریخ جلفا نائل شویم . آمین
Admin: همشهری و هموطن ارمنی عزیز، من نیز به نوبۀ خود امیدوارم چنین روزی فرابرسد و به زادگاه خود بازگردید. آمین
نقل قول
 
 
+51 #12 Fariborz 12 شهریور 1392 ساعت 19:42
:-)
عالی عالی عالی...
عالی و جذاب بود و خیلی از آن آموختم.هر سطر مطلبتان را که میخواندم بعنوان یک ایرانی به هموطنان ارمنی ام افتخار میکردم.برایتان سربلندی و سرافرازی آرزو میکنم و امیدوارم در کارتان موفق باشید.

Admin: دوست ارجمند، از لطف و حُسن توجه شما سپاسگزارم.
نقل قول
 
 
+36 #13 عباس 29 شهریور 1392 ساعت 13:06
سلام
با خواندن مقاله تان نسبت به اقلیت ارمنی کشورم شناخت پیدا کردم و به آنها افتخار میکنم.امیدوارم در مورد اقلیتهای دیگر کشورمان هم بنویسید.از شما کمال تشکر را دارم.

Admin: دوست ارجمند، از لطف و توجه و نیز پیشنهاد خوب تان سپاسگزارم. امیدوارم من و یا پدرم بتوانیم مقالات مورد نظرتان را در آینده به مخاطبان محترم ارائه نماییم.
اما لازم است نکته ای را در مورد یکی از کلماتی را که در جمله نخستین خود به کار برده اید توضیح مختصری بدهم!
کاربرد واژه "اقلیت" برای هموطنان ارمنی مان به هیچ وجه صحیح نیست.
ایرانیان ارمنی، ایرانیان زرتشتی، ایرانیان یهودی، ایرانیان آسوری و ...، هیچیک "اقلیت" نیستند! آنها هموطنان ما هستند.
نقل قول
 
 
+21 #14 کامران 25 آبان 1393 ساعت 09:41
با درود به استاد ارجمند نیما جوانبخت
ارامنه همیشه چشم و چراغ ایران بوده اند . کرویس در کتابش به نام "شاردن و ایران" تحلیلی از اوضاع ایران در قرن هفدهم میلادی داشته و نوشته است: « نامۀ آوریل سال 1693 به دانیل ضمناً مبیّن ستایش و تحسین شاردن از بازرگانان ارمنی است که جرأت می کردند با خطرات رویارو شده و از بندر سورات الماس خام به اروپا بفرستند و سودهای کلان ببرند : "بهترین تجارت عالم را می کنند و می بینیم در مقایسه با آنان ، ما تاجر نیستیم ." ... وی در ترکیه، ایران و هند به سازماندهی درست و نظم و هماهنگی و کارآیی غبطه انگیز جوامع ارمنی مقیم شهرهای عمده و اصلی پی برده بود... در ایران، ارامنه تجارت پارچه و چلوار را در دست داشتند ( شاردن و ایران/ دیرک وان در کرویس ؛ ترجمه حمزه اخوان تقوی – تهران : نشر و پژوهش فرزان روز ، 1380. ص389) ... کمپانی هند انگلیس که دید نمی تواند جای ارامنه را بگیرد کوشید بنابر اصل
If you can’t beat, join them
" اگر نمی توانی بر آنها ضربه بزنی به آنان بپیوند" به ارامنه نزدیک شود. ( شاردن و ایران/ ص390)
با تشکر
نقل قول
 
 
+5 #15 Ali 26 تیر 1395 ساعت 23:11
سلام،ارامنه ایران افتخار ایرانند. :lol:
نقل قول
 
 
+3 #16 ع،ک،عنایت 22 مهر 1395 ساعت 11:36
ارامنه ایران پیوسته افتخار ایران بوده و هستند.
نقل قول
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید